Menu główne
Na zajęciach stosujemy wspomagające i alternatywne metody komunikacji. Pierwszym i podstawowym warunkiem skutecznej komunikacji jest wzajemne zrozumienie obu stron, dlatego staramy się stale i w podobnych sytuacjach używać krótkich wypowiedzi, pokazywać dziecku to, o czym mówimy, jednocześnie obserwując w jakim stopniu nas rozumie. Dziecko, które nie będzie prowokowane do poznawania rzeczy, nazw, zjawisk, czynności, nie będzie miało możliwości poznawania języka w całej jego złożonej strukturze. Nie będzie więc mogło w pełni uczyć się rozumienia znaczeń słów na wszystkie dostępne dla niego sposoby, tj. wzrokowo, słuchowo i dotykowo.
Komunikacja jest kluczem do poznawania siebie i otaczającej rzeczywistości, do umysłowego uporządkowania świata poprzez nazywanie przedmiotów, zjawisk, zdarzeń, określanie ich cech i relacji zachodzących między nimi. Niedokształcenie mowy może poważnie zaburzyć ogólny rozwój dziecka, stąd tak dużą wagę przywiązujemy do wczesnej stymulacji rozwoju mowy i zachęcamy dziecka do komunikowania się z otoczeniem. Dla dzieci komunikacja alternatywna będzie podstawową formą porozumiewania się. Komunikacja wspomagająca i alternatywna, stosując niewerbalne sposoby porozumiewania się, stanowi dodatek bądź substytut mowy. Wyróżnia się:
komunikację alternatywną, która znajduje zastosowanie, gdy osoba porozumiewa się bezpośrednio -
komunikację wspomagającą, która oznacza komunikację uzupełniającą lub wspierającą. Słowo "wspomagająca" podkreśla fakt, że interwencja z wykorzystaniem alternatywnych środków komunikacji ma dwojaki cel: wzmacniać i uzupełniać mowę oraz gwarantować zastępczy sposób porozumiewania się, gdy osoba nie zaczyna mówić.
Podstawowe jednostki systemów komunikacyjnych to:
znaki manualne -
znaki graficzne -
znaki przestrzenno-
Niezwykle istotne w naszej pracy jest wprowadzanie symboli, które odbywa się poprzez ćwiczenia:
dopasowywanie -
łączenie dwóch takich samych symboli,
łączenie dwóch jednakowych symboli, ale o różnych rozmiarach,
wybieranie, spośród dwóch, trzech i większej ilości symboli, konkretnego wymienionego,
ćwiczenie zrozumienia znaczeń poprzez tworzenie prostych dobieranek kojarzeniowych (np. dobieranie przedmiotów pasujących do siebie według funkcji klucz i drzwi, szczotka i pasta do zębów, segregacja przedmiotów według grup i klas -
prowadzenie rozmowy z dzieckiem na określony temat i wybieranie spośród wielu konkretnych symboli.